چاپ و نشر کتاب علمی- آموزشی- فرهنگی- کودک و نوجوان

چاپ و نشر کتاب علمی- آموزشی- فرهنگی- کودک و نوجوان

انتشارو چاپ کتاب با کمترین هزینه
چاپ و نشر کتاب علمی- آموزشی- فرهنگی- کودک و نوجوان

چاپ و نشر کتاب علمی- آموزشی- فرهنگی- کودک و نوجوان

انتشارو چاپ کتاب با کمترین هزینه

نقش تشویق درتر بیت کودک با نگاهی به نهج‌البلاغه

 
 

نقش تشویق درتر بیت کودک با نگاهی به نهج‌البلاغه

جناب آقای دکتر محسن فر مهینی فراهانی

راضیه عسکری کچوسنگی

دانشجوی کارشناسی ارشد رشته تاریخ و فلسفه آموزش‌وپرورش دانشگاه شاهد تهران

واژگان کلیدی: تربیت، تشویق، ترغیب، کودک، اعتمادبه‌نفس.

جکیده

تشویق، یکی از عواملی است که سبب رسیدن کودک به کمال می‌شود. این موضوع از ابعاد مختلفی همچون: انواع، علل، شرایط و نقش تشویق برخوردار است. لکن این نوشتار به بررسی نقش تشویق در تربیت کودک با نگاهی به نهج‌البلاغه پرداخته که هدف از آن، شناخت آثار تشویق در تربیت کودک با نگاهی به نهج‌البلاغه است تا بتوان از این طریق در جهت بهبود رفتار و اعمال کودکان گام مثبتی برداشت و در آن به مفهوم و شرایط تشویق در تربیت کودک نیز پرداخته شده است. روش این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر جمع‌آوری داده‌ها، کتابخانه‌ای (اسنادی) است. از یافته‌های تحقیق حاضر، می‌توان به این مورد اشاره کرد که تشویق، از ریشه شوق بوده و مصدر است؛ در لغت به معنای آرزومند کردن و در اصطلاح: ایجاد شور و شعف، حرکت و سرعت در مسیر انجام کار به طور کامل و نیکو است. در صورت رعایت این شرایط، این آثار بر آن مترتب می‌شود: رغبت و شوق به کار، شکوفایی استعدادها، ایجاد اعتمادبه‌نفس، تکرار و تداوم عمل، جهت‌دهی اعمال و کردار کودکان.

مقدمه

دوران کودکی در زندگی انسان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و شالودة شخصیتی در همین دوران پی‌ریزی می‌شود. انسان باید چنان تربیت شودکه با دوری کردن از رذایل، استعدادهای عالیه روحی و ملکوتیش شکوفا شده، به کمالات و فضایل آراسته شود و استعداد و لیاقت قدم نهادن در آستان ربوبی را کسب کرده و با وصال به‌حق، به سعادت جاویدان برسد مسئله تربیت، مسئله حیات و ممات ملت‌هاست که بنای آن در خانواده گذاشته می‌شود و در جامعه و مدرسه به کمال می‌رسد. ازجمله روش‌های تربیت، تشویق است. تشویق، یکی از عواملی است که سبب رسیدن کودک به کمال می‌شود. ائمه اطهار، بزرگان دین و صاحب‌نظران در امر تعلیم و تربیت، در باب تشویق مباحثی را مطرح نموده‌اند. این موضوع را می‌توان از مباحث مرتبط با علوم تربیتی دانست که از ابعاد مختلفی همچون: انواع، علل، شرایط و نقش تشویق برخورداراست. لکن این نوشتار به بررسی نقش تشویق در تربیت کودک با نگاهی به نهج‌البلاغه پرداخته است.

این موضوع از زمان نخستین پیامبر خدا، حضرت آدم (علیه‌السلام) مطرح بوده است. نخستین کتابی که در زمینه تشویق نگارش یافته، کتاب تربیت اطفال نخشبی (1306) است. کتاب‌ها و تحقیقات متعددی در زمینه تشویق مطالبی را مطرح کرده‌اند.

اخلاقی (1390) در مقاله خود با موضوع"نگاهی به روش تشویق در ایجاد انگیزه از دیدگاه قرآن"معتقداست از جمله آثار تشویق عبارتنداز: ایجاد انگیزه در فرد، ایجاد حس اعتماد‌به‌نفس دروی، ترغیب به انجام عمل نیک، موجب قوت قلب، عامل نشاط، تحرک، رغبت و دلگرمی، موجب نیرو بخشیدن به فرد و تأثیر مثبت در روح آدمی می‌شود.

رشیدپور(1361) در مقاله خود با عنوان" ویژگی‌های معلم: نقش تشویق در بسیج نیروها، رسالتی سنگین"تشویق را موجب تقویت روحیه، نیروبخشی به عزت‌نفس، ایجاد امیدواری و دلگرمی،گسترش فعالیت و پیمودن مدارج تحصیلی با شوق‌وذوق بیشتر، در دانش‌آموزان می‌داند. وی همچنین در مقاله‌ای دیگر با عنوان" همه به تشویق نیاز دارند" ایجاد تحرک و پویایی و ابداعات و اختراعات را ازآثار تشویق می‌داند.

امینی(1365) در مقاله خود با موضوع"پیامدهای تشویق و تنبیه در تعلیم و تربیت"از جمله آثار تشویق را بر اصلاح فردی که مورد تشویق قرارگرفته و ترغیب سایر افراد بر انجام کار نیک، می‌داند.

هدف از این نوشتار، شناخت نقش تشویق در تربیت کودک با نگاهی به نهج‌البلاغه است تا بتوان از این طریق در جهت بهبود رفتار و اعمال کودکان گام مثبتی برداشت و به دنبال آن، آرامش روانی آنان را برقرارکرد. و در ادامه این سؤال فرعی مطرح می‌شود که مفهوم تشویق چیست؟

روش‌شناسی تحقیق

این نوشتار از مباحث مرتبط با علوم تربیتی است و در آن از کتب تربیتی، روایی، اخلاقی و نهج‌البلاغه استفاده‌شده است. روش پژوهش از بُعد هدف، کاربردی است و از بعد جمع‌آوری داده‌ها، کتابخانه‌ای (اسنادی) است.

مفهوم تشویق

تشویق یکی از دو جنبه وظایف پیامبران است که رهبر دینی به وسیله آن، مردم را در تمامی جنبه‌های دینی به حرکت و تکاپو وا می‌دارد؛ چنانچه در قرآن کریم به این امر مهم اشاره شده است:

«یَا أیُهَا النَّبی حَرِّضِ الْمُؤمِنِینَ عَلَی الْقِتَالِ ...» (ای رسول! مؤمنان را به جنگ

ترغیب کن. اگر بیست نفر از شما صبور و پایدار باشند بر دویست نفر از

دشمنان غالب خواهند شد و اگر صد نفر باشند بر هزار نفر از کافران غلبه خواهند

کرد؛ زیرا آنها گروهی (بی‌دانش) هستند، که نمی‌فهمند) (انفال 8/65).

تشویق، از ریشه شوق و مصدر است (حاجی بابائیان امیری، 1388، 278)؛ در لغت به معنای آرزومند کردن (دهخدا، 1343، 14، 719 و معین، 1379، 1، 1088 و پرهیزگار1383، 133) و در اصطلاح: ایجاد شور و شعف، حرکت و سرعت در مسیر انجام کار به طور کامل و نیکو است (احمدی، 1377، 10).

نقش تشویق در تربیت کودک

در تربیت انسان، اصل بر تشویق و ترغیب است، نه تنبیه و مجازات. امام علی (علیه‌السلام) نیز به این اصل اشاره می‌فرمایند: «ضَادُّواالشَّرَّبِالخَیرِ» به وسیله خوبی با بدی بستیزید) (خوانساری، 1360، 117). اصل در تشویق، تحریکی عاطفی، مادی یا معنوی است که وسیله‌ای برای تحقق اعمال و رفتار مثبت افراد است؛ بدین‌سان در تشویق، مقصد، هدایت و راه‌آموزی است. کودک در آغاز زندگی، جاهل و نسبت به مواضع گوناگونی که باید اتخاذ کند، کاملاً بی‌خبر است؛ پس تأیید و تشویق، آنها را می‌سازد. شک نیست این جهت‌دهی‌ها باید به سوی فضایل و اخلاق باشد تا شخصیت افراد را بپروراند و آنان را به جهت شرف و انسانیت سوق دهد (قائمی، 1378، 288-289). با توجه به این مطلب می‌توان دریافت که تشویق نقش بسزایی در تربیت کودک دارد که مهم‌ترین آنها بدین قرارند:

أ‌) رغبت و شوق به کار

ترغیب، در لغت به معنای حریص شدن بر چیزی و در آن طمع کردن (جمعی از نویسندگان، 1360، 2، 356) و تشویق کردن، است (جبران، 1372، 1، 867) و در اصطلاح: ایجاد میل و رغبت نسبت به چیزی در یک یا چند فرد. بیشتر به رفتارهایی اطلاق می‌شود که فرد را برای انجام کاری که هنوز اقدام نکرده، آماده می‌کند (داوودی، 1383، 2، 163-165). این روش، می‌تواند موجب مولد انرژی، محرک کار و تلاش بیشتری برای افراد شود؛ به طوری که قوی‌ترین انگیزه برای کار بیشتر، در انسان و حتی حیوان است (محمّدزاده، 1386، 31).

حضرت علی (علیه‌السلام) به مالک اشتر فرمودند: «و َواصِل فِی حُسنِ الثَّناءِعَلَیهِم ،تَعدیدِماأبلَی ذَوُوالبَلاءِمِنهُم؛ فَإنَّ کَثرَهَ الذِّکرِلِحُسنِ أفعالِهِم تَهُزُّالشُّجَاعَ، وَتُحَرِّضُ النَّاکِلَ إن شَاءَاللهُ» آنان را به نیکویی یاد کن و پیوسته تشویقشان نما و کارهای مهمی را که انجام داده‌اند، برشمار؛ زیرا یاد کردن کارهای نیک آنان، دلیری‌شان را (به کوشش و حرکت بیشتر) برانگیزاند و از کارمانده را به خواست خدا (به کار و تلاش)، ترغیب کند) (نهج‌البلاغه، نامه 53).

رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) در ضمن حدیثی می‌فرمایند:

همچنین حضرت امیر(علیه‌السلام) درباره نقش پاداش وکیفرالهی در تربیت آدمی می‌فرمایند: «إنَّ الله سُبحانَهُ وَضَعَ الثَّوابَ عَلی طَاعَتِهِ،وَالعِقابَ عَلی مَعصِیَتِهِ زیادَﮤًلِعِبادِهِ عن نقمته وحیاشَهً لهُم إلی جَنَّتِهِ» (همانا خدای سبحان، پاداش را بر طاعت، و کیفر را بر معصیت خود قرار داده است تا بندگانش را از عذاب خویش بازدارد و به سوی بهشت روانه سازد) (نهج‌البلاغه، حکمت 368). ایشان در جای دیگری می‌فرمایند: «فإنَّ کثره الذِّکر لِحُسنِ أفعَالِهِم تهزُّ الشُّجاعَ وتُحرَّض النّاکِل» (تشویق مکرر از کارهای خوب، دلیران را در انجام وظایف تهییج می‌کند و ضعیفان ترسو را تشجیع می‌نماید) (نهج‌البلاغه/ نامه53).

ب) شکوفایی استعدادها‏

استعداد، در لغت به معنای آماده و مهیا شدن، قابلیت است (دهخدا،1330، 5، 2172) و در اصطلاح: توانایی بالقوه‌ای است که اگر در محیط مساعدی قرارگیرد، به شکوفایی می‌انجامد (روزنامه رسالت(اجتماعی)،1389، 8 ).

مهم‌ترین دلیل اهمیت بارور شدن استعداد در دوران کودکی، این است که قلب کودک، در این دوران، خالی است و هنوز به سیاهی و پلیدی گناهان آلوده نشده است و می‌توان آن را عرش الرحمنی کرد (مهدی‌زاده نراقی، 1387، 41-42).

چنانچه امام علی(علیه‌السلام) در این زمینه خطاب به فرزند بزرگوارشان امام حسن(علیه‌السلام) می‌فرمایند:

«إنَّمَاقَلبُ الحَدَثِ کَالأرضِ الخَالِیَة مَاأُلقِیَ فِیهَامِن شَیءٍقَبِلَتهُ» (قلب نوجوان چونان زمین کاشته نشده،آماده پذیرش هربذری است که درآن پاشیده شود) (نهج‌البلاغه/ نامه 31). لذا تشویق، استعدادهای کودک را رشد داده و قوای درونی‌اش را به فعلیت می‌رساند (شکوهی‌یکتا، 1384، 158و فائضی و آشتیانی، 1375، 356-357 و اسحاقی، 1381، 116) و زمینه‌های یأس و نا امیدی را در آنها از بین می‌برد (طبسی، 1376، 132)؛ و همچنین موجبات شکوفایی و خلاقیت‌های ذهنی کودک را فراهم می‌آورد و قدرت یادگیری، سازگاری شخصی و مهارت‌های اجتماعی کودکان را بیشتر می‌کند. در این صورت است که بخش قابل توجهی از توفیقات دانش‌آموزان در امر تحصیل، مرهون تشویق‌های بجا و به‌موقع والدین و مربیان است (افروز، 1384، 68). بنابراین با این روش، کودک به توانایی و ظرفیت‌های خود پی می‌برد (قاسمی، 1382، 43-44). بنابراین می‌توان به وسیلة تشویق در این زمین خالی، به شکوفایی استعدادهای کودک پرداخت.

ج) ایجاد اعتماد به نفس

اعتماد، در لغت به معنای تکیه و پشت‌گرمی، اعتبار و اطمینان است (دهخدا، 1339، 6، 2946) و در اصطلاح: توانایی شناخت و پذیرش نقاط ضعف و قوت و محدودیت‌های خویش و ارزش نهادن به خود، بدون هیچ‌گونه قید و شرطی و داشتن اعتماد و رضایت از خویش است (والی‌پور، 1389). تشویق باعث تقویت روحیه افراد می‌شود (فائضی و آشتیانی، 1375، 356-357، طبسی، 1376، 132 و رشید‌پور، 1373، 166 و پرهیزگار، 1383، 133 و احمدی، 1377، 13-14)؛ به گونه‌ای که فرد و جرئت پیدا می‌کندکه به کاری اقدام کرده و یا از کاری دست بردارد.

د) تکرار و تداوم عمل

وقتی رفتارهای مطلوب و موفقیت‌آمیز بچه‌ها مورد تأیید و تشویق قرار می‌گیرد؛ کمیت و تداوم این قبیل رفتارها افزایش می‌یابد (افروز، 1384، 68). این امر در سه سال اول زندگی، مهم‌تر و مؤثرتر است؛ زیرا سن تحریک‌پذیری است و این شیوه در تربیت و اصلاح او و ترقیات طبیعتش سهم فوق‌العاده دارد (قائمی، 1368، 161). به‌طورکلی این روش عاملی برای استحکام بخشیدن به رفتار و محرکی نیرومند و دلپذیر برای کار و فعالیت کودک است (قائمی، 1378، 307).

امام علی (علیه‌السلام) درباره ارزش تداوم کار می‌فرمایند: «قَلیلٌ مَدُومٌ عَلَیهِ خَیرٌمِن کَثِیرٍمَملُولٍ مِنهُ» (چیزاندک که با اشتیاق تداوم یابد، بهتر از فراوانی است که رنج‌آور باشد» (نهج‌البلاغه، حکمت 444).

ه) جهت‌دهی اعمال و کردار

از نفوذ و قدرت تشویق می‌توان برای جهت‌دهی اعمال و کردار کودک استفاده کرد؛ چراکه برای پیشرفت تحصیلی و حتی رشد اخلاقی کودکان بسیار مؤثر است (قائمی، 1378، 283) و همچنین سبب شکل‌گیری عادات مطلوب در آنان می‌شود. به‌عبارت‌دیگر، ازآنجاکه از طریق رفتارهای تشویق‌آمیز، بیش از هر چیز به یک نیاز مهم کودکان، یعنی نیاز به محبت، تعلق و توجه، پاسخ داده می‌شود؛ می‌توان شاهد بیشترین، مؤثرترین و پایدارترین اثر در رفتار آنان بود(افروز، 1384، 68). این روش، مشوق به اعمال نیک و فضایل اخلاقی و عامل بازدارنده از رذایل اخلاقی تلقی می‌شود (رهبر و رحیمیان، 1377، 139) که موجبات رشد و کمال انسان‌ها و تنبه و آگاهی دیگران و نیز هدایت صحیحشان را در پی دارد (حاجی بابائیان امیری، 1388، 288) و یک وسیله بالقوه مفید و کارساز در به کار بردن انضباط است (نوابی‌نژاد، 1380، 39). حضرت امیر(علیه‌السلام) در عهدنامه مالک فرمودند: «وَ لا تَکونَنَّ المُحسِنُ و َالمُسیءُعِندَکَ بِمَنزِلَهٍ سَواءٍ؛ فَإنَّ ذلِکَ تَزهیدًالِأهل الإحسان فی الإحسان ِو َتَدریبًاذلِأهل الإساءَهِ علی الإساءَهِ وَأَلزِم کُلًّامِنهُم ماألزَمَ نَفسَه» (هرگز نباید نیکوکار و بدکار در نزد تو یکسان باشندکه آن، رغبت نیکوکار را در نیکی کم کند و بدکار را به بدی وادار نماید و هر یک از ایشان را مطابق کارش جزا ده» (نهج‌البلاغه/ نامه 53).

یافته‌ها

در راه آموزش و سازندگی کودکان و برای پیشبرد برنامه‌ها و رسیدن به اهداف و مقاصد تربیت، حضرت علی (علیه‌السلام) تشویق را بسیار مؤثر می‌دانند و چنانچه این روش به طور صحیح عملی شود آثار مفیدی بر روی کودکان خواهد داشت. در رابطه با سؤال اول، تشویق، از ریشه شوق و مصدر است؛ در لغت به معنای آرزومند کردن و در اصطلاح: ایجاد شور و شعف، حرکت و سرعت در مسیر انجام کار به طور کامل و نیکو است. درصورت استفاده صحیح از تشویق، این آثار بر آن مترتب می‌شود: رغبت و شوق به کار، شکوفایی استعدادها، ایجاد اعتمادبه‌نفس، تکرار و تداوم عمل، جهت‌دهی اعمال و کردار کودکان؛ که اینها نتیجه این تحقیق و پاسخ مسئله اصلی است.

جمع‌بندی

روش تربیتی تشویق، از جایگاه بسیار مهمی برخوردار است و می‌تواند در عبادات، اصلاح اخلاق فرد، خانواده و اجتماع، رشد علم و صنعت و تکامل در ابعاد مختلف زندگی، نقش معجزه‌آسای خود را به منصه ظهور رساند و سعادت دنیوی و اخروی را به ارمغان آورد.

.

منابع

* قرآن کریم؛ ترجمه مهدی الهی قمشه‌ای.

* نهج‌البلاغه ؛ ترجمه محمد دشتی.

  1. ابوطالب، مهدی؛ تربیت دینی امام علی (ع)؛ قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(قدس سره)، 1388.
  2. احمدی٬ محمدابراهیم؛ تشویق پاسدار معروف؛ قم: معروف، 1377.
  3. اسحاقی، سید حسین؛ سلوک علوی راهبردهای امام علی (ع)در تربیت فرزندان؛ قم: دفتر تبلیغات اسلامی، 1381.
  4. افروز ٬غلامعلی؛ چکیده‌ای از:روانشناسی تربیتی ـ کاربردی؛ تهران: انجمن اولیا و مربیان، 1384.
  5. امینی، ابراهیم؛ اسلام و تعلیم و تربیت؛ قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه، 1387.
  6. پرهیزگار، علی‌اکبر؛ تشویق و تنبیه کودکان؛ قم: پیام دبیر، 1383.
  7. جبران، مسعود؛ الرائد(فرهنگ الفبایی عربی – فارسی)؛ ترجمة رضا انزابی‌نژاد، مشهد:آستان قدس رضوی، 1372.
  8. جمعی از نویسندگان؛ معجم الوسیط؛ تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی، 1360.
  9. حاجی بابائیان امیری، محسن؛ روش‌های تربیت اخلاقی کاربردی در اسلام؛ تهران: صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران (سروش)، 1388.
  10. خلجی، محسن؛ «مقاله روش‌های ترغیب فرزندان به نماز»؛ نشریه بشارت؛ ش50، قم: 1384.
  11. خوانساری، جمال‌الدین محمد؛ شرح غررالحکم ودررالکلم؛ تهران: دانشگاه تهران، 1360.
  12. داوودی ٬محمد؛ سیره تربیتی پیامبر(ص)و اهل‌بیت (ع)(تربیت دینی)؛ قم: پژوهشکده حوزه و دانشگاه، 1380.
  13. دلشادتهرانی، مصطفی؛ سیری در تربیت اسلامی؛ تهران: ذکر، 1376.
  14. دهخدا٬ علی‌اکبر؛ لغت‌نامه دهخدا؛ تهران: دانشگاه تهران، 1330.
  15. لغت‌نامه دهخدا؛ تهران: دانشگاه تهران، 1339.
  16. ؛ لغت‌نامه دهخدا؛ تهران: دانشگاه تهران، 1343.
  17. رشید‌پور، مجید؛ آموزش خانواده؛ تهران: انجمن اولیا و مربیان، 1373.
  18. روزنامه رسالت؛ برگرفته از:. www.google.com1387.
  19. رهبر، محمدتقی و رحیمیان، محسن؛ اخلاق و تربیت اسلامی؛ تهران: سمت، 1377.
  20. شکوهی یکتا، محسن؛ تعلیم و تربیت اسلامی؛ تهران: نشر کتاب‌های درسی ایران، 1384.
  21. طبسی، محمدجواد؛ حقوق فرزندان در مکتب اهل‌بیت (ع)؛ قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه، 1376.
  22. فایضی، علی و آشتیانی، محسن؛ مبانی تربیت و اخلاق اسلامی؛ قم: روحانی، 1375.
  23. فرهادیان، رضا؛ آنچه والدین و مربیان باید بدانند؛ قم: رئوف، 1373.
  24. قائمی، علی؛ خانواده و مسائل مدرسه‌ای کودکان؛ تهران: انجمن اولیا و مربیان، 1378.
  25. ؛ زمینه تربیت؛ تهران: امیری، 1365.
  26. ؛ نقش مادر در تربیت؛ تهران: امیری، 1368.
  27. قاسمی، کبری؛ «مقاله تربیت عبادی کودک بایدها و نبایدها»؛ منتشرنشده؛ قم: مؤسسه جامعه الزهراء(س)، 1382.
  28. محدثی، جواد؛ اخلاق معاشرت؛ قم: دفتر تبلیغات اسلامی، 1382.
  29. محمدزاده، مرضیه؛ «مقاله تربیت اخلاقی و راهکارهای آن»؛ منتشرنشده؛ قم: موسسه جامعه الزهراء (س)، 1386.
  30. معتمدی، زهرا؛ رفتار با کودک؛ تهران: لک‌لک، 1373.
  31. معین، محمد؛ فرهنگ فارسی؛ تهران: امیرکبیر، 1379.
  32. مهدی‌زاده نراقی، اعظم؛ «مقاله نقش تشویق در تربیت اخلاقی کودکان»؛ قم: موسسه جامعه الزهراء (س)، 1387.
  33. نوابی نژاد، شکوه؛ سه گفتار درباره راهنمایی و تربیت فرزندان؛ تهران: انجمن اولیا و مربیان، 1380.
  34. نیک‌خو، مهدی؛ گلبرگ زندگی؛ قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه، 1386.
  35. والی‌پور، محمد؛ برگرفته از:‌www.google.com. 1389.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.