ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
تعلیم و تربیت پسامدرن از دیدگاه جیرو
چکیده
تعلیم و تربیت پسامدرن انعکاسی از نظریات پسامدرن در تعلیم و تربیت است. هنری جیرو متولد 1943یکی از نظریهپردازان معاصر تعلیم و تربیت پسامدرن است. این مقاله به بررسی دیدگاههای جیرو به صورت نظامدار میپردازد . وی ضمن انتقاد از آموزش و پرورش حاکم کنونی که مبتنی برآموزههای مدرنیته است، دیدگاه «تعلیم و تربیت مرزی» را پیشنهاد میکند که تلفیقی از نظریات پسامدرنیسم، انتقادگرایی، فمینیسم و برنامه درسی نو مفهومگرایی است. او معتقد است که آموزش و پرورش ذاتاً روندی سیاسی دارد از اینرو باید به مدارس به عنوان حوزههای عمومی دموکراتیک نگریست جایی که در آن باید تعلیم و تربیت انتقادی که منجر به شهروندی انتقادی میشود، جریان یابد. جیرو بر تفاوت، « گروههای اقلیت و حاشیهنشین » مانند زنان و اقلیتهای نژادی و...تأکید میکند. از نگاه جیرو معلمان به عنوان روشنفکران تحولآفرین محسوب میشوند که باید دور از اقتدارگرایی سنتی به تعلیم و تربیت انتقادی و مسؤولیتهای اجتماعی بپردازند. مقدس نبودن متون درسی، وجود صداهای چندگانه درکلاس درس، اقتدار متجلی در متن و برنامه درسی پنهان از نظریات دیگر جیرو است. وی استفاده از مطالعات فرهنگی را به عنوان یک رشته تلفیقی در جهت غنای تعلیم و تربیت انتقادی پیشنهاد مینماید.