ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
ایده الیسم | رئالیسم | پراگماتیسم | اکزیستانسیالسم | اسلام
| |
مفهوم لغوی | ذهن (روح) گرایی | واقعیت گرایی | عملگرایی | هستی گرایی | تسلیم در مقابل خداوند |
هستی | ذهنی | عینی | نه ذهنی و نه عینی | هم ذهنی و هم عینی | عینی - حتی ذهنیات |
انسان | روح یا ذهن | 1.دینی= روح وذهن 2-فلسفی = تعقل 3-طبیعی = جسم محض | ماهیت زیستی و اجتماعی | وجود مقدم بر ماهیت | مخلوق- خلیفه- جسم وروح -آزاد –اجتماعی - برابر |
شناخت | عقلانی - شهودی | تجربی | رابطه با واقعیات – تجربی | ترکیب ذهن و عین | ترکیب ذهن وعین(عقل وحواس)-وحی - شهود |
ارزشها | 1-اصالت من =ذهنی 2-اصالت واقعیت عینی=واقعیت اساسی | عینی وذاتی پدیده ها | زمینه ای | رابطه ای - انسانی | الهی، خیر محض ، عام وثابت |
تعریف آموزش و پرورش | 1-اصالت من = آمادگی 2-اصالت عینی(واقعیت اساسی)=رشد استعداد. 3.اصالت عینی(سایه ها) = قوه قضاوت صحیح | 1-تعقلی مذهبی =تشکیل یا پرورش قوای ذهنی 2- طبیعی= تشکیل ذهن | تجدید سازمان تجربه | خود آگاهی ،خود رهبری و مسولیت پذیری | هدایت رشد همه جانبه |
هدف تعلیم وتربیت | یاد آوری و زایش فکری | 1-دینی= زندگی جاوید 2-فلسفی= شناخت هستی 3- طبیعی= کشف روابط پدیده ها 4-کلاسیک=زندگی خوب | شناخت اساسی و فهم سودمند | خود آگاهی ،خود رهبری و مسولیت پذیری | غایی وابزاری سلسله مراتبی |
برنامه آموزشی وتربیتی | میراث فرهنگی
| آموزش عمومی و تخصصی | غنی سازی تجربیات و کاربردی کردن آنها | ارزش ذاتی و یکسان دروس ورشته ها |
|
روش تدریس
| دیالکتیک،پروژه ،سخنرانی و کشف و شهود | تجربی | حل مسئله | گفت وشنودی |
|
و از منظری دیگر
مکتب | وجود شناسی | معرفت شناسی | ارزش شناسی |
ایده آلیسم | ماهیت غیر مادی انسان جهان ماده ، متغیر و فناپذیر عالم معنا حقیقی و ثابت | معرفت عقلی شناخت = بازشناسی ، یادآوری نظریه توافقی حقیقت | ارزشها تغییرناپذیر و جهانشمول استقلال وجودی ارزشها |
رئالیسم | صورت منشاء ویژگیهای ذاتی جهان مستقل از آگاهی و درک | معرفت حسی شناخت = اکتساب ، یادگیری نظزیه تطابقی حقیقت | ارزشها مطلق ، پایدار و جهانشمول استقلال وجودی ارزشها |
پراگماتیسم | جهانشناسی درحدکاربرد عملی رد متافیزیک و ثنویت اصل تغییر به عنوان اساس واقعیت | معرفت آزمایش گرایانه اصل سودمندی و کارآیی نسبی بودن حقیقت | ارزش گذاری آزمایش گرایانه ارزشهای متغیر،مخلوق جوامع و فرهنگ |
اگزیستانسیالیسم | جهان بی معنا و تصادفی رد متافیزیک تأکیدبراحساس و عاطفی بودن انسان | معرفت شهودی منبع معرفت : آگاهی درونی و احساسات | ارزشهای متغیر و اختصاصی ارزشهای فردی |
طبیعت گرایی | اصالت طبیعت طبیعت مستقل از انسان | معرفت حسی | ارزش = آنچه با طبیعت خوب انسان سازگار باشد |