چاپ و نشر کتاب علمی- آموزشی- فرهنگی- کودک و نوجوان

چاپ و نشر کتاب علمی- آموزشی- فرهنگی- کودک و نوجوان

انتشارو چاپ کتاب با کمترین هزینه
چاپ و نشر کتاب علمی- آموزشی- فرهنگی- کودک و نوجوان

چاپ و نشر کتاب علمی- آموزشی- فرهنگی- کودک و نوجوان

انتشارو چاپ کتاب با کمترین هزینه

جدول مقایسه ای دیدگاههای تربیتی مکاتب فلسفی

 
 

ایده الیسم

رئالیسم

پراگماتیسم

اکزیستانسیالسم

اسلام

 

مفهوم لغوی

ذهن (روح) گرایی

واقعیت گرایی

عملگرایی

هستی گرایی

 تسلیم در مقابل خداوند

 هستی  

 ذهنی

عینی

نه ذهنی و نه عینی

هم ذهنی و هم عینی

عینی  - حتی ذهنیات

انسان  

روح یا ذهن

1.دینی=  روح وذهن

2-فلسفی = تعقل

3-طبیعی = جسم محض

ماهیت زیستی و اجتماعی

وجود مقدم بر ماهیت

مخلوق- خلیفه- جسم وروح  -آزاد –اجتماعی - برابر

شناخت

عقلانی -  شهودی

تجربی

رابطه با واقعیات – تجربی

ترکیب ذهن و عین

ترکیب ذهن وعین(عقل وحواس)-وحی - شهود

ارزشها

1-اصالت من =ذهنی

2-اصالت واقعیت عینی=واقعیت اساسی

عینی وذاتی پدیده ها

زمینه ای

رابطه ای  - انسانی

الهی، خیر محض ، عام وثابت

تعریف آموزش و پرورش

1-اصالت من = آمادگی

2-اصالت عینی(واقعیت اساسی)=رشد استعداد.

3.اصالت عینی(سایه ها)

= قوه قضاوت صحیح

1-تعقلی  مذهبی =تشکیل یا پرورش قوای ذهنی

2- طبیعی= تشکیل ذهن

تجدید سازمان تجربه

خود آگاهی ،خود رهبری و مسولیت پذیری

هدایت رشد همه جانبه

هدف تعلیم وتربیت

یاد آوری و زایش فکری

1-دینی= زندگی جاوید

2-فلسفی= شناخت هستی

3-  طبیعی= کشف روابط پدیده ها

4-کلاسیک=زندگی خوب

شناخت اساسی و فهم سودمند

خود آگاهی ،خود رهبری و مسولیت پذیری

غایی وابزاری

سلسله مراتبی

برنامه آموزشی وتربیتی

میراث فرهنگی

 

آموزش عمومی و تخصصی

غنی سازی تجربیات و کاربردی کردن آنها

ارزش ذاتی و یکسان دروس ورشته ها

 

روش تدریس

 

دیالکتیک،پروژه ،سخنرانی و کشف و شهود

تجربی

حل مسئله

گفت وشنودی

 

 و از منظری دیگر 

جدول مربوط به مقایسه مبانی فلسفی 5 مکتب فلسفیِ
مکتب

وجود شناسی

معرفت شناسی

ارزش شناسی

ایده آلیسم

ماهیت غیر مادی انسان

جهان ماده ، متغیر و فناپذیر

عالم معنا حقیقی و ثابت

معرفت عقلی

شناخت = بازشناسی ، یادآوری

نظریه توافقی حقیقت

ارزشها تغییرناپذیر و جهانشمول

استقلال وجودی ارزشها

رئالیسم

صورت منشاء ویژگیهای ذاتی

جهان مستقل از آگاهی و درک

معرفت حسی

شناخت = اکتساب ، یادگیری

نظزیه تطابقی حقیقت

ارزشها مطلق ، پایدار و جهانشمول

استقلال وجودی ارزشها

پراگماتیسم

جهانشناسی درحدکاربرد عملی

رد متافیزیک و ثنویت

اصل تغییر به عنوان اساس واقعیت

معرفت آزمایش گرایانه

اصل سودمندی و کارآیی

نسبی بودن حقیقت

ارزش گذاری آزمایش گرایانه

ارزشهای متغیر،مخلوق جوامع و فرهنگ

اگزیستانسیالیسم

جهان بی معنا و تصادفی

رد متافیزیک

تأکیدبراحساس و عاطفی بودن انسان

معرفت شهودی

منبع معرفت : آگاهی درونی و احساسات

ارزشهای متغیر و اختصاصی

ارزشهای فردی

طبیعت گرایی

اصالت طبیعت

طبیعت مستقل از انسان

معرفت حسی

ارزش = آنچه با طبیعت خوب انسان سازگار باشد

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.