«برنامه درسی به سوی هویتهای جدید: شرحی برنظریات معاصر برنامه درسی»
این نقد شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ) است. شما هم قضاوت کنید؟
مؤلف: دکتر کوروش فتحی واجارگاه ناشر: آییژ سال نشر: 1386 نوبت چاپ: اول محل نشر: تهران تعداد صفحات: 352
نتیجه نقد و بررسی کتاب مذکور به شرح زیر است: نقاط قوت: 1ـ شکلی
نگارش اثر به صورت علمی.
رعایت قواعد ویرایش و نگارش.
مناسببودن حروفنگاری و منطبق بودن صفحهآرایی با استانداردهای لازم.
بیان ضمنی اهداف اثر، داشتن مقدمه فصول، فهرست تفصیلی مطالب، تصویر، فهرست منابع و کتابشناسی.
2ـ محتوایی:
کیفیت مناسب معادلسازی و کاربرد اصطلاحات تخصّصی.
استفاده از تصاویر در بیوگرافی.
روزآمدی دادهها و اطّلاعات و منابع.
نوآورنه بودن اثر.
استفاده به قدر کفایت از منابع موجود برای تبیین موضوعات مورد بحث.
رعایت امانت و دقت در استنادات و ارجاعات.
وجود جهتگیری تاریخنگارانه و توصیفی-روایتی در اثر.
ارتقاء قدرت تحلیل، انتقاد و مقایسه نظریات برنامه درسی در دانشجویان و ایجاد خلاقیت و نوآوری در تفکرات آنها.
نقاط ضعف: 1ـ شکلی
ابهام
در روان بودن نگارش اثر به دلیل استفاده بیش از حد از منابع و ارائه منابع
به صورت ناهماهنگ (فارسی و انگلیسی)در متن(برای مثال در صفحه 3 پاراگراف دوم و صفحه 18 پاراگراف دوم).
نامناسب بودن صحافی کتاب و امکان جداشدن جلد از شیرازه.
عدمارتباط طرح جلد با محتوای کتاب.
نامشخص بودن حدود و ثغور مقدمه هر فصل.
نداشتن پیشگفتار، نتیجه، جدول و خلاصه کلی و فصول.
ابهام در جامعیّت محتوا و موضوع اثر با توجه به اهداف درس خاص.
2ـ محتوایی:
عدماستفاده
از ابزارهای علمی (طرح بحث مقدّماتی، جمعبندی نهایی، تمرین و آزمون،
نمودار، جدول، آمار، مقایسه، تصویر، نقشه و ...) برای تفهیم موضوع.
پیشنهادها:
در ابتدای هر فصل یک پیشسازماندهنده یا مقدمه کوتاه آورده شده و در آن هدف از فصل و ساختار فصل ارائه شود.
در پایان هر فصل جمعبندی و نتیجهگیری آورده شود.
کتاب توسط یک طراح آموزشی یا ویراستار مجرب و متخصص ویرایش شود.
در پایان کتاب، نمایه اعلام، اشخاص، مکانها و ... و یک واژهنامه تخصصی افزوده شود.
منظور و سرفصلهای عناوین جلدهای بعدی در پیشگفتار کتاب توضیح داده شود.
طرح جلد براساس عنوان کتاب تغییر و از طرح مناسبتری استفاده شود.
مطالب ابتدایی فصل اول جدا شده و در یک پیشگفتار یا مقدمه آورده شود.
مطالب فصل اول بویژه صفحات 5 و 6 بازنویسی شود واز تکرار مطالب جلوگیری شود.
سبک ارجاعات اثر یکدست شود.
از کتاب به عنوان منبعی کمکی و مرجع استفاده شود.
در معادل اصلاحات تخصصی «بچههای سایر مردم» در صفحه 111، «بازتولید» در صفحه 43 و «نصابان» در صفحه 246 بازنگری شود.
این اثر در دوره دکتری برنامهریزی درسی استفاده شود.