تربیت به هرطریق که صورت گیرد بر پایه یادگیری خواهد بود . براین اساس وقتی معلم به دنبال آن است تا دریابد که موضوع خاصی را چگونه باید تدریس کرد ، ناگزیر است که به روانشناسی یادگیری و نظریه های آن مراجعه کند و نحوه یادگیری هر یک از مخاطبان را مورد مطالعه قرار دهد .
در واقع ، الگوهای تدریس ، الگوهای یادگیری هستند و ما ضمن یاری شاگردان در کسب اطلاعات ، نظریه ها ، مهارت ها ، ارزش ها و شیوه های تفکر و راه های نشان دادن خود ، به آنها نحوه ی یادگیری را نیز می آموزیم .
از آنجا که تدریس به منظور تسهیل یادگیری انجام می شود و هریک از هدف های آموزشی معرف نوع خاصی از انواع یادگیری است بنابر این ضروری است که معلمان در تمام مراحل تدریس خود به یافته های روانشناسی یادگیری مراجعه و بر اساس قوانین و نظریه های یادگیری به منظور بهبود فعالیت های تدریس تصمیمات متناسب و منطقی اتخاذ کنند .
نظریه ها ضمن هدایت روش های تدریس ، معلمان را با سودمندی و کاربردی بودن روش به کار گرفته شده آشنا می سازد .
نکته قابل توجه این است که هر یک از نظریه های یادگیری بر جنبه خاصی از یادگیری تایید بیشتری ورزیده و جنبه های دیگر آن را کمتر مورد توجه قرار داده است . تا کنون نظریه های واحدی نتوانسته است تصویر جامع و کاملی از تمامیت یادگیری انسان ارائه دهد .
معرفی چهار نظریه یادگیری :
رویکرد رفتار گرایی
• یادگیری : تغییر در رفتار قابل مشاهده و اندازه گیری آن و ایجاد و تقویت رابطه ی پیوند بین محرک و در پاسخ در سیستم عصبی انسان
• نقاط تاکید : رفتار
• متغیر های اساسی : محرک ، تقویت ، تنبیه ، عادت ، اهداف رفتاری
• نظریه پردازان : واتسون ، گاتری ، ثرندایک اسکینر
دیدگاه رفتارگرایان:
یادگیری عبارت است از فرایند تغییرات نسبتا پایدار حاصل از تجربه در رفتار بالقوه ی یاد گیرنده .
کاربرد در تدریس :
• بیان هدف های آموزشی به طور واضح و روشن
• منفعل و اثر پذیر بودن فراگیر
• رسیدن به نتیجه مطلوب نه آنچه در ذهن فراگیر رخ می دهد .
• نقش معلم :
• محور و مرکز یادگیری
• آماده کردن محتوای یادگیری به ترتیب و توالی مناسب
• فراهم کردن محیط یادگیری برای بروز رفتار مطلوب
• فراهم کردن آزمونهای دقیق
• استفاده از روش های زنجیره کردن ، تقویت
• مثبت و منفی ، خاموشی
• نادیده گرفتن فعالیت های ذهنی
• تقویت پاسخ های فراگیران با تشویق
• ارائه دادن محتوای مشخص ، محدود ، کم دامنه ، قابل اندازه گیری
• استفاده از سخنرانی و تمرینهای هدایت شده
ارزشیابی:
• امتحانات کلاسی ، نهایی ، آزمونهای پیشرفت تحصیلی با انواع سوالات عینی
• اندازه گیری کمیت یا کیفیت رفتار های بیرونی از طریق مشاهده تمرین و تکرار
رویکرد شناخت گرایی
یادگیری : فرایند درونی است که در ذهن اتفاق افتاده و نتیجه ی بینش و بصیرت است . تاکید این دیدگاه روی ذهن و تقویت تفکر است.
چهار محور یادگیری در رودکرد شناخت گرا:
• دریافت اطلاعات
• پردازش اطلاعات
• نگهداری و ذخیره اطلاعات
• انتقال اطلاعات
• نقاط تاکید : شناخت
• متغیر های اساسی : بینش ، بصیرت ، فهمیدن ، ساخت شناسی ، ادراک ، پردازش اطلاعات ، حافظه
• نظریه پردازان : آزوبل ، برونر ، پیاژه ، گشتالت
کاربرد در تدریس :
• تاکید بر آموخته های پیشین برای درک مطالب جدید
• وادار نمودن دانش اموز به تفکر و ایجاد محیطی مناسب جهت به چالش کشیدن ذهن آنان
• بحث های گروهی و گرفتن نظرات دانش آموزان
• ایجاد موقعیت های جدید و پرهیز از ارائه مستقیم اطلاعات
• اهمیت به نحوه اندیشیدن دانش آموزان
• برنامه ریزی برای تعمق موضوع یادگیری و با توجه به مراحل رشد شناختی دانش آموزان
• بسط مهارت های فرایند مانند مشاهده ، اندازه گیری ، طبقه بندی ، ارتباط ، استنباط ، پیش بینی ، تفسیر ، فرضیه سازی جهت حل مسائل روزانه ی زندگی
نقش معلم :
• فراهم ساختن محیط جذاب ، معنادار و چالش بر
• انگیز برای فراگیر
• ایجاد فضای مناسب جهت تحلیل فرایند یادگیری توسط فراگیر از طریق کسب تجربه ی پردازش اطلاعات
• ایجاد فضای مناسب برای نگریستن متفاوت به مسئله و یافتن راه حلی نو و خاص
• آگاه ساختن فراگیران از اهمیت درس و کاربرد آن در زندگی
• جلب توجه فراگیران از ابتدا تا انتهای درس
• استفاده از راهبردها ی انگیزش درونی ( میل به یادگیری و همکاری با دیگران و کنجکاوی و میل به تحقیق ، توانمند شدن ) تعامل فراگیران با محیط و اهمیت به موقعیت یادگیری
• پرورش تفکر دانش آموزان
• پایه گذار فعالیت های گروهی
ارزشیابی :
• استفاده از آزمونهای عینی و باز پاسخ
• تناسب روش های ارزشیابی با رشد سنی و شناختی فراگیران
• تکالیفی متناسب با توانایی های فردی
• جزء به جزء کردن تکالیف ( ساده به پیچیده )
• ارزیابی فرایند کسب دانش
• قضاوت راهبردهای دانش آموزان در زمینه ی دانش ، مهارت ، نگرش
رویکرد ساخت گرایی
• یادگیری : فرایندی پویا و درونی است که طی آن فراگیران به شکلی فعال و با ارتباط دادن اطلاعات جدید به آنچه که آموخته اند دست به ساخت دانش می زنند .
• نقاط تاکید : تولید ساخت دانش
• متغیر های اساسی : مهارت در حل مسئله ، تفکر انتقادی در تجزیه و تحلیل ، آفرینش و ارزشیابی
• نظریه پردازا ن : دیویی ، پیاژه ، ویگو تسکی ، برونر ، آزوبل
کاربرد در تدریس :
• برای تولید دانش توسط فراگیران استفاده از رویکرد اکتشافی ، همیاری و حل مسئله ( آزمون ، فرضیه ، گردش علمی )
• دست ورزی با مواد آموزشی و برقراری تعامل با محیط
• یادگیرندگان با راهنمایی معلم فرصت کشف ، بحث و گفتگو ، گردشگری و تبادل عقیده را پیدا می کنند .
• یادگیری مشارکتی ، تعاون و همکاری گروهی
• هدایت دانش آموزان به بیان و بسط یافته های ذهنی شان جهت تعمق درک و دریافت دانش آموزان از مفاهیم
• دادن اختیارات ویژه به دانش آموزان به جهت کاوشگری از طریق همیاری
نقش معلم :
• آماده سازی فرایند ساخت دانش
• راهنما و تسهیل کننده یادگیری
• ایجاد موقعیت های مناسب و آموزشی گوناگون مانند پروژه و تهیه گزارش ، کارورزی
• استفاده از سوالات به عنوان داربست یادگیری و تبدیل فراگیران به پرسش کنندگان ماهر
• سوالاتی که تحلیل و ترکیب و قضاوت را توام با هم ارزیابی می کند یاری کردن فراگیران به عنوان گنجینه های دانش
• تشویق و هدایت فراگیران به ایده سازی و مفهوم سازی
• دانش آموزان را متفکر و نظریه پرداز آینده دانستن
• آماده سازی محیط برای اخذ تجربه از سوی یادگیرندگان
ارزشیابی :
• ارزشیابی فرایند ساخته شدن محصول و تولید دانش
• ارزیابی مهارت های عالی تفکر مانند تجزیه وتحلیل ، قضاوت و آفریدن
• ارزیابی فراگیران از طریق چک لیست و مشاهده ی در حین ساختن چیزی یا انجام تحقیق و همکاری و همیاری
• ارزشیابی پوشه ای
• اهمیت فعالیت های پروژه ای و تشکیل نمایشگاه از عملکرد دانش آموزان
• خود ارزیابی دانش آموزان از خود
• استفاده از آزمونهای عملکرده و باز پاسخ
• در هم آمیخته بودن ارزیابی و تدریس
• آزمودن مهارتهای اکتسابی و کیفی سازی دانش آموزان جهت آگاهی ازتفکرات و تسلط بر مهارت های دانش آموزان و بازخورد به آنان
• ارزیابی از یادگرفته های دانش آموزان در محیط های واقعی
رویکرد فرا شناخت :
• یادگیری : مهارت هایی که منجر به عملکرد بهتر دانش آموزان در سازمان دهی الگوی فکری ، رفتار اجتماعی ، خود سنجی ، خود آموزی و کنترل خود می شود.
• نقاط تاکید : فرایند فرایند های شناختی
• متغیر های اساسی : نظام شناختی خود ، دانش و کنترل خود
• نظریه پردازان : فلاول
کاربرد در تدریس :
• تاکید بر فرایند های نه نتایج
• آگاهی از مهارت های خود تنظیمی
• اهمیت به مشارکت فراگیران
• تعامل بین شناخت ، فرا شناخت و اجزای هیجانی
• انتقال و تعمیم مطالب
• ایجاد تعامل بین کمیت و کیفیت
• تاکید بر فرایند های شناختی عمیق تر
• ارتباط پیش دانسته ها با یادگیری مطالب جدید
• اهمیت دادن به مهارت های خود سنجی و خود آموزی وکنترل خود
• با معنا بودن اطلاعات جدید
• تاکید بر تفکر درباره ی تفکر
• فراهم کردن زمینه های مناسب جهت هشیاری دانش آموزان به عملکرد دانش و مهارت های خود تنظیمی
• نفویض مسئولیت های یادگیری به دانش آموزان
• نظارت بر فعالیت های دانش آموزان
• ایجاد زمینه ی درگیری علمی ، سازندگی ، و خلاقیت در دانش آموزان
• برقراری ارتباط بین پیش دانسته های قبلی دانش آموزان جهت یادگیری بهتر
• آموزش مهارت و روشهای علمی فرا شناخت
• تقویت انگیزش درونی دانش آموزان و پرورش کنجکاوی در دانش آموزان
• تنوع و نوآوری در حل مسائل
• توجه به تفاوت های فردی دانش آموزان
• اهمیت به نحوه ی یادگیری دانش آموزان
• آگاه نمودن دانش آموزان از اهمیت اطلاع از شناخت خود
ارزشیابی :
• اهمیت و ارزش دادن به خود کاوشگری به خود قضاوتی یادگیرندگان
• ارزیابی نحوه ی یادگیری دانش آموزان
• ارزیابی توانایی فراگیر در پردازش اطلاعات
• ارزیابی عملکرد دانش آموزان در مهارت های خود تنظیمی
• ارزیابی عملکرد دانش آموزان در موقعیت های واقعی