دکتر رامین فرهمندپور در ایران به دنیا آمد، در سال 1974 به امریکا رفت و پس از مدتی چند، به سال 1979 به ایران برگشت. دکتر فرهمندپور بعد از اینکه در سال 1984 از دبیرستان فارغ التحصیل شد بار دیگر ایران را به مقصد ایالات متحده ترک کرد. در آن جا بود که در رشته فلسفه در دانشگاه پذیرفته شد و توانست به سال 1993 مدرک کارشناسی خود را در فلسفه دریافت کند. وی همچنین مدرک کارشناسی ارشد خود را در سال 1994در مبانی اجتماعی آموزش و پرورش از دانشگاه ایالتی کالیفرنیای لس آنجلس دریافت کرد.
فلسفه تدریس و چشم انداز پژوهشی دکتر فرهمندپور در ارتباط با پداگوژی انتقادی شکل گرفته و هدایت شده است. پداگوژی انتقادی یک رشته برآمده از مطالعه اصول جامعه شناسی آموزش و پرورش است که از کار مربیان بزرگی نظیر پائلو فریره برزیلی، فیلسوف ایتالیایی آنتونیو گرامشی و نظریه پرداز و منتقد فرهنگی اسلونیایی ژیژک نشأت گرفته است.
آثار نوشته شده به قلم او در طیف وسیعی از موضوعات نظیر آموزش چندفرهنگی، نئولیبرالیسم، امپریالیسم، جهانی شدن و تعلیم و تربیت انتقادی به چاپ رسیده است. که البته کارهای او در مجلاتی به زبان های مختلف از جمله عربی، اسلونی، ترکی، چینی و روسی ترجمه و به چاپ رسیده است.
وی هم اکنون دانشیار و رئیس موقت دپارتمان سیاست و رهبری آموزشی در بخش تحصیلات تکمیلی دانشگاه ایالتی پورتلند است. این دپارتمان دارای 2 میلیون دلار بودجه و حدود 500 دانشجو در زمینه های مختلف آموزشی از جمله رهبری آموزشی است. دکتر فرهمند پور به دلیل داشتن عملکرد حرفه ای مناسب، شایسته پاداش هایی از جمله افزایش 5/2 درصدی دستمزدش در دانشگاه بوده است. وی مسؤلیت پایان نامه هایی در سطح دکتری و کارشناسی ارشد را نیز دار بوده و همچنین داوری و مشاوره در مجلات مختلفی را بر عهده دارد که از جمله آنها داوری در همایش های حرفه ای و کانون انجمن تحقیقات آموزشی امریکاست.
برخی از مقالات دکتر فرهمندپور:
McLaren, P., & Farahmandpur, R. (2010). Teaching against globalization and the new imperialism: Towards a revolutionary pedagogy. Eleştirel Pedagoji, 9, 17-36.
McLaren, P. and Farahmandpur, R. (2010). The pedagogy of oppression: A brief look at the ‘No Child Left Behind.’ Monthly Review 58 (3), 94-99. Scepsis: Magazine of Science and Social Criticism (Translated and published in Russian).
Farahmandpur, R. and McLaren, P. (2009). The pedagogy of oppression: A brief look at the ‘No Child Left Behind.’ International Journal of Progressive Education, 5 (1), 69-77, (translated and published in ChineseR).
McLaren, P. and Farahmandpur, R. (2007). S poucevanjem zoper globalizacijo innovi imperializem: k revolucionarni pedagogiki Vzgola In Izobrazevanje, 38 (4), 42-57. Slovenian translation of Teaching against Globalization and the New Imperialism: Towards a Revolutionary Pedagogy published in the journal Education and Schooling.
Farahmandpur, R. (2007). NCLB data-driven reform movement: Contextualizing data. DataCritica: International Journal of Critical Statistics, 1(1), pp. 1-2.
McLaren, P. and Farahmandpur, R. (2006). Ezmenin Pedagojisi: Hiçbir Çocuk Geride Kalmasın”a Küçük Bir Bakı, Monthly Review, 111-118. [Turkish translation of McLaren, P. and Farahmandpur, R. (2006). The pedagogy of oppression: A brief look at the ‘No Child Left Behind.’ Monthly Review 58 (3), 94-99.]
eview 58 (3), 94-99