ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
نویسندگان | |
اسماعیل سعدی پور ![]() | |
اسماعیل سعدی پور، دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی | |
چکیده | |
زورگویی گونهای از پرخاشگری همسالان است که اغلب در مدارس رخ میدهد و به نظر میرسد پدیدهای جهانی است که تقریباً در همۀ کلاسهای درس مدارس، دیده میشود. از زمان گسترش استفاده از فنّاوریهای اطلاعاتی و ارتباطی، نگرانیهای اجتماعی مرتبط با آثار منفی این شبکهها بهویژه بر نوجوانان وجود داشته است. در این پژوهش که با روش اَسنادی و مراجعه به پژوهشهای پیشین انجام شده است درپی بررسی و پاسخگویی به این پرسشها بودهایم که عبارتند از: زورگویی سایبری چیست؟ چه تفاوتها و شباهتهایی با زورگیر آفلاین یا سنتی دارد؟ پیامدهای زورگویی برای قربانیان آن چیست؟ ویژگیهای شخصیتی افراد زورگو و قربانی چیست؟ چه اندازه زورگویی سایبری رواج دارد و پیامدهای آن چیست؟ براساس نتایج در زورگویی سایبری برخلاف زورگویی سنتی جدایی فیزیکی متجاوز و قربانی امکانپذیر است؛ سوءاستفادهکننده در فضای مجازی اینترنت، احساس گمنامی دارد و اغلب بر این باور است که خطر ناچیزی برای ردیابی بدرفتاری او وجود دارد. اقدام به خودکشی، اختلال تغذیه، فرار از خانه، افسردگی، اخراج از مدرسه و رفتارهای پرخاشگرانه در بزرگسالی از جمله پیامدهای قربانیان زورگویی است. بنابراین زورگویی و زورگویی سایبری ارتباط نزدیکی با هم دارند و در بسیاری موارد با زورگویی در مدرسه یا محله آغاز میشود و در فضای مجازی گسترش مییابد. | |
کلیدواژگان | |
روابط آنلاین؛ زورگویی سایبری؛ زورگویی سنتی و نوجوانان؛ شبکههای اجتماعی |